Media społecznościowe okazały się mieć wiele zastosowań wykraczających poza początkowe zamiary ich twórców. Tym samym, jeżeli pojawia się obszar, w którym można zrobić biznes, ludzie go zrobią. Jeżeli chodzi o sprzedaż, częstym problemem jest dostęp do jakościowych leadów. LinkedIn rozwiązuje ten kłopot znacznie skracając dystans między dostarczycielami produktów i usług a ich odbiorcami. Każdy profesjonalista może skorzystać z dobrodziejstw tej platformy i spróbować social selling, ale należy zrobić to umiejętnie.
LinkedIn oraz jego pokrewna platforma sprzedażowa Sales Navigator dostarczają jakościowych informacji na temat użytkowników-leadów, co pozwala na precyzyjne targetowanie po wstępnym researchu i zastosowaniu filtrów.
Co więcej, Sales Navigator umożliwia wysyłkę wiadomości do osób spoza Twojej sieci kontaktów, co jest kluczowe dla social selling. Miej na uwadze, że zapraszanie kogoś tylko po to, aby wysłać mu wiadomość sprzedażową jest strzałem w stopę. Z grubego śrutu.
Jest jeszcze coś, o czym muszę wspomnieć już na samym początku.
Czytając inne treści tego typu spotkasz się z banalnymi poradami typu “miej profesjonalne zdjęcie, uzupełnij profil”. Owszem, Twoja marka osobista ma znaczenie, ale nie oszukujmy się, jeżeli nie jest to dla Ciebie oczywiste, to może warto rozważyć inne kanały sprzedaży.
Social selling bez ogródek
No dobrze, poniżej przedstawiam mój przepis na uzyskanie odzewu od potencjalnych klientów, oparty na kampanii, którą sam przeprowadziłem.
Pamiętaj, że określonego poziomu sprzedaży bazującej na social selling nie zagwarantuje Ci nikt. Na wyniki ma wpływ szereg czynników, z których nie wszystkie zależą od Ciebie, o czym wspominam w dalszej części posta. Nie znaczy to oczywiście, że nie powinieneś podjąć wyzwania.
Jeżeli chcesz, możesz teoretyzować cały dzień o tym co musi poprzedzać kontakt, ale w końcu i tak trzeba wysłać wiadomość. Na tym polega social selling. Dlaczego uważam, że moja strategia jest dobra i warta Twojego czasu? Już wyjaśniam.
- Szczególny nacisk kładziony jest na język, wspólny element wszystkich ludzi.
- Jest ona realistyczna, nie obiecuję magicznych rozwiązań. Nie sądzę żeby takowe istniały, a już na pewno nie dla wszystkich branż i typów produktów.
- Pozwala Ci skupić się na tym co jest kluczowe i przejść do rzeczy. Bycie aktywnym, komentowanie, odpowiadanie itp. powinny być częścią Twojej długoterminowej obecności na platformie, a nie wstępem do sprzedaży. To, że poświęcisz kilka tygodni na lajkowanie wpisów osoby, której planujesz coś sprzedać niekoniecznie uczyni ją bardziej zainteresowaną. Jeżeli dostanę dziś intrygującą wiadomość z wystarczająco ciekawą ofertą, nie będzie dla mnie miało znaczenia, że nie mieliśmy wcześniej żadnego kontaktu.
Pamiętaj, że wysłana przez Ciebie wiadomość nie może bezpośrednio sprzedawać. Autentyczne zaciekawienie odbiorcy to podstawa. Traktuj go jak człowieka, a nie pozycję z listy. Zastanów się jak Ty zareagowałbyś na swoją wiadomość?
Nie każ odbiorcy od razu kupować. Zapytaj czy Twój produkt mu się przyda lub czy widzi dla niego zastosowanie w swoim biznesie.
Czynniki wpływające na Twój sukces
Pora na wspomnianą wcześniej część o tym co wpływa na powodzenie Twojej kampanii social selling. Podobnie jak w życiu codziennym,
Są rzeczy, które zależą od Ciebie:
Jak dobry faktycznie jest Twój produkt? Czy rozwiązuje on jakiś realny problem? Czy pomaga osiągnąć jakiś cel? Wiesz, nikt nie kupi wody w proszku, niezależnie od tego jak ją opiszesz.
Treść wiadomości początkowej, która musi się wyróżniać począwszy od samego tematu. Twoje copy musi być kreatywne, ponieważ na LinkedIn masz do czynienia z leadami o wysokich standardach.
Są też takie, na które nie masz wpływu:
Jakie jest aktualne zapotrzebowanie na Twój produkt wśród osób, z którymi się kontaktujesz? Może on być naprawdę dobry sam w sobie, ale Twoi odbiorcy mogą w danej chwili nie mieć dla niego zastosowania.
Kim jest osoba po drugiej stronie? Liczy się jej charakter, nastrój w momencie otrzymania wiadomości, czy ogólne podejście do social sellingu i networkingu.
Proponowana przeze mnie strategia pozwala Ci skupić się na tym, na co masz realny wpływ i co jest kluczowe dla powodzenia niezależnie od branży czy oferty.
Wnioski
Jeżeli chodzi o social selling, dużą przewagą LinkedIna nad innymi sieciami społecznościowymi jest to, że jego użytkownicy z założenia są nastawieni na biznes. Obecność na tej platformie oznacza otwartość na nowe możliwości, co z założenia zwiększa Twoje szanse na powodzenie.
Sposób na social selling, który tu omówiłem na pewno jest szybki i pozbawiony zbędnych bajerów. Jeżeli zatroszczysz się również o te aspekty, na które masz wpływ, będzie on i skuteczny.
Pamiętaj, skup się na tym co ma znaczenie i czym prędzej zacznij działać. Po wszystkim daj znać jak poszło.
Sprzedawaj społecznie
#DawajCośOdSiebie
Sulma & Sulma